Dimenzió #24

Kapcsolat - kezdő és gyakorló szeretőknek -

(szex-pszichológia, szex-szociológia, irodalom, szexualitás)

                              Fráter Veronika:

                              SZERELMI PÁRHARC

            (Forrás: Voil…, 1997/12 - 1998/01. szám, 112-115. o.)

                       Mindennapok   apró   harcait   vívjuk  meg  egymással
                       mindannyian.   Vannak,   akik   hatalmas   és  komoly
                       háborúskodásba    keverednek,    sokan   úgy   érzik,
                       ártatlanul.  Volt  idő,  amikor a nő a családi fészek
                       békéjéért  felelt,  míg a férfi megkűzdötte a "kinti"
                       élet  csatáit: katonáskodott az állam zászlaja alatt,
                       és  harcolt  családja  érdekeiért, ha éppen kitört az
                       államok  közötti  béke.  Azonban  valószinű,  hogy  a
                       szerelem  akkoriban  is  véres  szerelmi hadműveletek
                       helyszíne  volt.  Hogyan  alakul  ki a háborúskodás a
                       szerelemben,  és  hogyan  szabadul el a pokol, szinte
                       észrevétlenül?

   Liz  és  Richard  szerelme  a  kezdetektől háborúban égett: dühkitörések,
féltékenységi    jelenetek,   durva   gyalázkodások   tüzes   párnacsatákkal
váltakoztak.  Mindketten nagyon szerettek mulatni, iszogatni, sőt alaposan a
pohár  fenekére  nézni.  A  nő  ilyenkor trágárabb és kihívóbb volt, a férfi
pedig elvesztette önkontrolját, legfőképpen azt nem tudta, meddig mehet el -
az  ital  mennyiségének,  saját  erőszakosságának,  énjének  felfokozásában.
Megesett,  hogy  Liz  monoklit kapott a szeme alá. Botrányos kapcsolat volt.
Mindketten  családosak  voltak,  az  egész  világ  az ő csapodárságukon volt
felháborodva,  az  ő  szenvedélyükről  beszélt és az ő összecsapásaikra volt
kíváncsi. A Cleopatra forgatásán jöttek össze. Mozdulataikból, tekintetükből
a  stáb  számára  nyilvánvaló  volt,  hogy Antonius és Cleopatra szerelmének
megformálásakor  elég  önmagukra  hagyatkozniuk.  Az  antik  szerelmeseket a
háborúban  a  szerelem irányította és bénította meg, a szerelemben a háború.
Elizabeth  Taylort  és  Richard  Burtont  bizonyára  ennek  a  szerelemnek a
viharos,  elsöprő,  halálos  volta is tüzelte. Nem ott kezdődik-e a szerelem
külön  igazsága  -  amelyik,  ha  van,  csak  az  övé  -,  ahol  véget  ér a
fajfenntartás, a szaporodás, az élet parancsa?

   Rómában   lévén   aforgatás,   a   Vatikán   nemtetszését  fejezte  ki  a
házasságtörőkkel  szemben.  Házastársaik sértett, de nem esztelen küzdelembe
kezdtek.  Mikor  Burton  felesége, hogy mentse a menthetőt, Rómába érkezett,
Richard  elbúcsúzott szeretőjétől, mire Liz fenyegetőzni kezdett, és a dolog
pedig  egy  alapos  gyomormosással  ért  véget.  Az  engesztelő  ajándék egy
negyedmillió dolláros ékszer, a Cleopatrával ennyit keresett Burton.

   Egy szép napon persze összeházasodtak. Elizabeth háromnegyed órát késett,
Richard  holtrészegen tántorgott az oltár elé. Ajándékul viszont rubintba és
gyémántba  öltöztette menyasszonyát. Káros szenvedélyeiktől nem óvták, hanem
belelovallták  egymást.  Burton  karrierjének eleinte jót tett a szupersztár
Taylor  (hiúságának nyilván nem), ám ez a jótékony hatás nem tartott sokáig,
a  szenvedély  tönkretette  a  színészi  teljesítményt,  gátolta a munkát és
hamarosan   "lecsúsztak":  alkoholizmus,  elvonókúrák,  válás,  azonban  úgy
érezték,  továbbra  is összetartoznak, és figyelemmel kísérték egymás minden
tettét.

   A   kedélyesség   kedvéért,  megengedve  egy  féligaz  bölcsességet,  azt
mondhatjuk, a szerelemben a háborúk története ott kezdődik, ahol a szerelem.
A  vár  bevétele.  Főleg  a  kemény, a megközelíthetetlen, önmagával szemben
szigorú  nőt szokás ostromolni, de létezik olyan csodálatos és ideális férfi
is,  akinek  a  szerelméért egy határozott és öntudatos nő minden csáberejét
összeszedve  harcba  száll. A támadó első aktusként egy gyengéd hadüzenettel
fogja  felhívni  magára  a  figyelmet.  Előtte  azonban  puhatolódzik  a vár
úrnőjét,  avagy urát illetően: miféle fegyverek, milyen mennyiségben lesznek
szükségesek,  hogyan  állítsa fel a csatasort, mi legyen végül a haditerv. A
diplomáciai  manőverek  során  - ez ér véget általában hadüzenettel, s ha ez
mégsem  szükséges,  nincs  is  szó várháborúról - egyrészt ízelítőt ad saját
magából,  de  erre  még  nem  kellőképpen vevő a kiválasztott, másrészt maga
veszi  szemügyre  áldozatát,  mert  nem  hisz igazán sem a szóbeszédnek, sem
kémjeinek.  Hadüzenet  lehet  az  ingre löttyintet vörösbor, vagy a szexepil
kicsúfolása  társaságban.  A fegyvernemekkel fokozatosan kell előrukkolni, a
támadás  intenzitását a reakciónak megfelelően növelni, illetve csökkenteni.
Növelni,  ha  nincsen  változás (továbbra sem tesz fel személyes kérdéseket,
egyszerűen  keresztülnéz  rajtunk),  és  csökkenteni,  ha  túlságosan nagy a
támadott  fél  vesztesége,  hiszen  célunk  nem a teljes megsemmisítés, és a
sikeres háborút követő építő munkálatokra érdemes máris felkészülni...

   Nehezen  képzelhető  el azonban, hogy ami háborúval kezdődött, az békével
folytatódik  majd.  Ezzel a háborúval előbb áldozatunk ellenszenvét, esetleg
gyűlöletét  vívjuk  ki, majd ezt igyekszünk az ellenkezőjébe fordítani. Arra
sincsen  garancia, hogy a békésen induló szerelem nem válik háborúvá. Móricz
Zsigmond házassága Holics Eugéniáival, Jankával boldog s odaadó kapcsolatnak
indult,  majd  igazi  szerelmi  háborúvá  változott.  Janka  szigorú, kemény
asszony  volt:  félelmetesnek,  kőkeménynek,  valamint jéghidegnek tűnik, ha
hiszünk  férjének,  aki  vallomásai  szerint róla mintázta meg nőalakjait, a
feleségeket.   Veszekedéseik   egyszerre   voltak   csúfak,   kimeritőek  és
inspirálóak.  "Rendkívüli  egyéniség volt, és számomra szinte túl erős. Első
regényeim,   mint   a   Sárarany,   kettőnk  valóságos  szócsatáinak  szinte
kísérteties  lerögzítése  volt. Mondtam is sokszor, hogy munkámra rá lehetne
írni, hogy: Írták..."

   A  békés  mindennapokat  fel lehet forgatni és meg lehet védeni. A háború
akkor  is kirobbanhat, amikor a szerelem kezd átalakulni. Íme egy mindennapi
történet:  a férfi jó néhány napja késő estébe nyúlóan dolgozik az irodában,
aztán  hazaviszi  a munkát, hajnalig ég az íróasztalon a lámpa, reggel korán
kel.  A  nő  egyedül  vacsorázik,  egyedül  reggelizik,  ő  is  a  munkájába
temetkezik.  Ezekben  a  napokban  többet  van a barátaival, de hiányoznak a
párjával együtt töltött meghitt percek. Egyszer csak véget ér a hajsza. A nő
méltán  várja,  hogy most megkapja azt, amiben hiányt szenvedett. Mindketten
boldogan  egymás karjába kellene, hogy essenek. Mi van, ha ekkor a férfi nem
a  meleg  családi  fészket választja, hanem újabb elfoglaltságokkal áll elő?
Lehet  rá komoly oka, a nő mégis többet vár a férfitól. Ne csodálkozzunk, ha
ez  alkalommal  nem várja otthon, hanem úgy intézi, hogy ő érjen haza később
és  rá várakozzanak. A férfiú legalább két dolgot tehet: vagy - belátással -
igyekszik  a  nő  kedvében  járni,  vagy  még nagyobb érdeklődéssel fordul a
külvilég felé.

   Mindennapi szituáció, s mindannyiunkkal megesik, még ha nem is éppen így,
de ilyesformán. Ebben a történetben véletlenül a férfira esett, hogy először
kimondja  a  "nem"-et.  Éppúgy  lehetett volna fordítva is, és akkor a férfi
érezhette  volna szükségét először, hogy egy aprócska figyelmeztető lövéssel
értesítse  a párját önnön fontosságáról. Mindannyian másképpen folytatnánk a
történetet,  más  tanácsokat  adnánk. Abban viszont megegyezhetünk: valahogy
így  látszik  elindulni a harc, a háborúsdi. Mintha eleddig (valaha) meglett
volna  a  béke.  Látszólag létezhet a béke. Látszólag béke van. A férfi és a
nő,  történetünk  szereplői  azon a bizonyos estén mégiscsak időt szakítanak
arra,  hogy  végre beszélgessenek, bolondozzanak, hasonlóképpen, mint "annak
idején".  Persze,  hol  van  akkor már az együtt töltött szép és boldog, sőt
ujjongó  délután képzete! Egy megszokott késő este, csend. A másnapi teendők
réme,  a szokásos problémák, és mégis, minden kétséggel szemben ott vannak a
jól  ismert tekintetek, lépések, mosolyok és vacsora. Másnapra elfelejtik az
apró  ügyet,  mintha  mi  sem történt volna. Ilyenek a mindennapok. Bizonyos
szempontból   jó,  hogy  ilyenek:  türelem,  megértés,  alkalmazkodás,  némi
szabadság,  némi  függetlenség.  Mert  ott  a kellő bizalom, illetve a kellő
önbizalom.  Nincsen  feszültség,  nincsen  konfliktus.  Mindkét ember önálló
szándékokkal, elfoglaltságokkal is rendelkező független lény.

   Kellemetlen  azonban,  amikor  megismétlődik az eset. Amikor a nemek és a
nincsek  ismétlődnek.  Amikor  várakozásainknak  és elvárásainknak alig-alig
felel  meg  valami.  Sem  a szeme állása, sem a hangja, sem a lépései, sem a
kopogtatása,  sem  a  főztje...  Persze,  csak  van  időnk  odafigyelni. Aki
odafigyel  a  vágyaira,  az  szükségképpen  szenved. A szenvedélyes emberről
tudjuk:   kergeti  vágyait,  amelyeket  a  beteljesülés  csak  fokoz.  Ez  a
telhetetlenség,   ez   a   megelégedésre   való  képtelenség  pedig  állandó
sikertelenséghez,   hatalmas  önbizalomhiányhoz,  összezsugorodott  énképhez
vezet, ha éppen nem abból származik.

   Gondoljuk  csak  végig!  Azt  hisszük,  hogy a másikkal van baj, miközben
velünk.  Egyrészt  azért,  mert  nem  hagyjuk,  hogy megfeleljen, mert saját
telhetetlenségi  mechanizmusunkból  következik,  hogy  ő  nem elég. Másrészt
azért, mert nincs elég önbizalmunk. És mindhiába gondoljuk végig, ez nem húz
ki a kátyúból. Mi a teendő? Semmiképpen nem lenne szabad a hibákra, a bűnbak
megtalálására  koncentrálni;  a  problémákhoz  másképp  kellene viszonyulni:
derűsebben.  A  baj  legfőképp  az  életmóddal  és  az  idővel van. No meg a
kiismerhetetlen    emberi    természettel,    merthogy    mindig    tartogat
meglepetéseket.

  Állítólag  a  nők  szeretik a meglepetéseket! Aki kevésbé szenvedélyes, az
szerencsés?  Akkor vagyunk boldogabbak, amikor szenvedélytelenebbek vagyunk?
Ki  ne  vitatkozhatna ezekkel az állításokkal! Feltehetjük így is a kérdést:
Vajon  a fa ahhoz, hogy büszkén a magasba nőjön, nélkülözheti-e a rossz időt
és   a   viharokat?   Nem   tartozik-e  a  rosszindulat,  az  ellenállás,  a
féltékenység, a konokság, a bizalmatlanság valamiféle fajtája a legkedvezőbb
körülmények  közé,  amelyek  nélkül a velük szembenálló erény és a boldogság
sem növekszik? "Ha arra a tettvágyra gondolok, amely állandóan birizgálja és
ösztökéli  a fiatal európaiak millióit, akik nem bírják elviselni az unalmat
és  önmagukat  -  akkor  megértem, hogy kell bennük lennie valami szenvedés-
vágynak,  hogy szenvedésükből némi valószínű okot merítsenek a cselekvéshez,
a tetthez" - mondja Nietzsche.

   Gábor és Márta hét éve harmonikusan élnek együtt. A gyerekek látják, hogy
együtt  és  egymásra utalva oldják meg problémáikat. Úgy döntöttek, hogy nem
egymással  harcolnak,  hanem  inkább  a  kívülről  jövő dolgokkal, és kifelé
támadnak. Enélkül nemcsupán kettőjük kapcsolata mondana csődöt, de szülőként
is   megbuknának.  Ők  már  elég  tapasztaltak  ahhoz,  hogy  kiismerjék  és
kontrollálják,  irányítani  is  megkíséreljék  szenvedélyeiket. Problémáikat
racionálisan  kezelik.  Este,  egy elrontott nap végén magányba burkolóznak:
Gábor  tévét  néz,  Márta  főzési szenvedélyének hódol. Közben gondolkodnak.
Egymás   közelségének  tudata  fokozatosan  egymásra  tereli  gondolataikat,
mondhatni összetereli őket.

   Túlontúl  fásultak  vagytok!  Túl  sok  közöttetek  a megszokás! - szokta
mondani  Márta  húga.  Ő  óvatos.  Egyetlen  váratlan és megmagyarázhatatlan
nemen,  egy  ostoba vagy sértő viccen, a megszokott kedvesség elmaradásán is
alaposan elgondolkodik, aztán gyorsan megteszi az óvintézkedéseket: felhívja
a  barátnőjét,  moziba  megy,  vagy csak barangol a városban, nehogy egyedül
maradjon otthon és idegeskeden, no meg hogy a kedvese is elgondolkodjon. Évi
alig   fiatalabb   nővérénél,  Mártinál,  mégsem  véletlenül  érezzük  jóval
éretlenebbnek.  Vagy  csak  más  a  temperamentuma? Ha Tibor a megszokottnál
kevésbé  közlékeny  vagy  udvarias, akkor a legközelebbi randevún Évi kicsit
dühödtebb  és  harciasabb  lesz.  Tibor  nem szalasztja el az alkalmat, hogy
tegyen  egy-két megjegyzést, mire Évi esetleg faképnél hagyja. Ezt éjszakába
nyúló  telefonálgatás követi: hol Évi hívja Tibort, hol fordítva. Nehogy azt
higgye valaki, hogy békülnek! Természetesen veszekednek. Előkerül a múlt. Ha
Évi  felrója  a  fiú  egyik  apró  csínyét,  az egy nosztalgikus történettel
válaszol.  A  lány  meghatottságában  ígéretet próbálna kikényszeríteni, ami
már-már  békéhez,  de legalább fegyverszünethez vezetne, ám Tibor fikarcnyit
sem enged.

   A  szerelmi  háború  izzó poklában közelharc is támadhat: verekedő párok,
feldagadt  ajkak,  monokli  a szem körül. Asszonynak elkel néha a pofon, nőt
megütni   a  legnagyobb  gaztett,  megoszlanak  a  vélemények.  Előfordulnak
erőszakos,  verekedős  asszonyok  is,  és gyakoriak a verekedős nők, akiknek
harciassága  olyan,  mint  a  macskáé,  még  csábító  is. Nelli határozottan
erőszakellenes  volt.  Nemcsak  a  tettlegesség,  hanem  az  egész háborúsdi
sértette.  Benne is volt óvatosság, de tudta, hogy erőszakkal nem követelhet
szerelmet,  odafigyelést,  gyöngédséget.  Inkább nem kérek semmit, úgyis azt
kapom,  amit  nekem  szánnak,  amit  érdemlek,  olyat  fogok választani, aki
megbecsül,  gondolta.  Aztán  beleszeretett  valakibe,  akinek  minden  tőle
telhetőt  megadott,  és "csak" szerelmet várt cserébe, amit becsületesen meg
is  kapott.  Nem  akarta  elhinni,  milyen vad szenvedélyeket tud kicsiholni
kedveséből.

   Mindenkiben  van  némi  agresszió;  a  feszültségek,  a  stressz  és  nem
utolsósorban  a túlzott alkoholfogyasztás következtében megtörténik, hogy az
embernek  elborul  az  agya.  De vajon megbocsátható-e ez?! Görcsbe rándul a
gyomrom!  Ökölbe  szorul  a kezem, mikor a megalázott és rettegésben tartott
nőkre  és  gyerekekre  gondolok! Így gondolja a nők és férfiak nagy része...
Két férfi, két költő, Paul Verlaine és Artur Rimbaud szerelmi fegyvertárából
nem  hiányoztak  sem  a  bonyolult  taktikai  cselek,  csapdák, sem a szavak
hadművészete,  sem  a  gyilkos  indulat.  Paul  otthon nemegyszer megpüfölte
várandós   feleségét,   és   egyszer  rálőtt  költő-szeretőjére.  Erőszakos,
részeges,  de  főképp gyönge ember volt, gyönge idegzetű, és gyönge akaratú.
Nem tudott uralkodni önmagán. Artur szenvedélyes játékos volt, csodálta Paul
költői zseniét. Csodálták és elismerték egymást, betegei voltak egymásnak és
tiltott   szerelmüknek.   Felszította   érzékeiket   viszonyuk   konvenció-,
életellenes  és  törvényen  kívüli  volta,  és  ugyanakkor ez a botrányosság
beleillett  az  akkori  közhangulatba,  művészetté  nemesedett a közvélemény
szemében.

   Nem  hiszem, hogy az emberi kapcsolatok legideálisabb metaforája a háború
lenne,  csak  azt, hogy a harc elkerülhetetlenül átitatja viselkedésünket. A
szenvedély intenzívvé, lankadatlanná teszi a kapcsolatot, egy-egy veszekedés
ébren  tartja  a másik iráinti vonzalmat, és a túl nagy harmóniában mindenki
langyossá és közönyössé válik. Különben is, a veszekedés elkerülhetetlen. De
biztos,  hogy  a  harc  is elkerülhetetlen? Miért nem vagyunk jó diplomaták?
Miért  nem  tudjuk okosan megbeszélni egymással panaszainkat, racionalizálni
érzéseinket  és  indulatainkat?  Mert ha mi beszélünk valamiről, sohasem úgy
gondoljuk,  ahogy mondjuk. Amit pedig gondolunk, az is lóhalálában változik.
Ma  értés,  holnap  félreértés, ma megjegyzés, holnap ejegyzés, ma fellépés,
holnap lelépés... És a végeredmény... Szerelem.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.