Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                        ''SIKERTÉMA4: KOMMUNIKÁCIÓ

   Nem  is  olyan  régen  kisebb  társaságban  beszélgettünk arról, hogy mit
tartunk  érdekesnek  a  kommunikációval  kapcsolatban,  és valaki azt mondta
nekem,  hogy  bár  neki  tanították  a  kommunikáció elméletét, meglehetősen
szokatlan  volt az a megközelítés, amit tőlem hallott ("tudod az a probléma,
hogy  egy-egy  ilyen szakaszt nem egyszerű elkezdeni. Ha már belemelegedtem,
néha  nekem  is  tetszik,  amit  írok,  de  az  első néhány sor mindig olyan
bumfordi,  hogy kis híján abbahagyom az egészet. De mit lehet írni olyankor,
amikor azzal szeretném folytatni, hogy ezt is egész furcsán látom?).

   Szóval  néhány  alapvető  dolog  van, amire szerintem érdemes odafigyelni
ebben a témakörben.

   Beszélgetek.   A   beszéd   alapvető   feladata   az,   hogy  információt
szolgáltasson  egy  tárgyról.  Tudom  viszont,  amit  én mondok, nem "tiszta
tudás",  hanem  a  személyes  véleményem a dologról - és ebben a pillanatban
megkeveredik  az  egész.  Nekem  ugyanis  rendkívül  fontos az a tudat, hogy
"helyesen" mérem fel a világ dolgait, a valóságnak megfelelő modellt alkotok
elmémben,  mert  ennek alapján cselekszem - tehát amikor valamiről beszélek,
nem  mindig az a legfontosabb, hogy az adott információt a másiknak átadjam,
hanem az, hogy a másik ember elismerje annak igaz voltát. Elég hétköznapinak
tűnik  az a helyzet, amikor egy teljesen normális hangon kezdett beszélgetés
egy  pillanat alatt szenvedélyes szópárbajjá alakul egyszerűen azért, mert a
felek  megkérdőjelezik  a  másik  mondanivalójának  igazságtartalmát.  Pedig
szerintem  teljesen  természetes,  hogy így van. Még ugyanaz az ember is más
dolgokat  tart  igaznak  és  hamisnak  kis  idő eltelte után, az pedig, hogy
mindannyian  különbözünk  egymástól,  csak úgy lehetséges, hogy mindegyikünk
kicsit  más  dolgokat  tart "igaznak". Amikor azt mondom, hogy nem "abszolút
igaz"  a  saját  véleményem,  nem  azt  mondom, hogy nem szabad minősíteni a
dolgokat,    nem    szabad   véleményt   alkotni   róluk.   Igenis   érdemes
megkülönböztetni,  minősíteni  a  világ dolgait, sőt, megállapításaimat akár
másokkal  is megosztani. Az irány viszont lényeges: amikor véleményt mondok,
nem  az a fontos, hogy érezzem, a másik ember is igazat ad nekem, hanem hogy
ki vagyok én, aki igazat ad ennek a véleménynek.

   Olyan, mintha gondolataink, minősítő hozzáállásunk kard lenne, amellyel a
világot  vagdaljuk.  A kard éle állhat kifelé: megmérem a világot, minősítem
az embereket annak alapján, hogy egyetértenek-e velem avagy sem - ezzel igen
nehézzé  téve  magam  számára  más típusú, más értékeken alapuló gondolkodás
mély megismerését, képviselőjének elfogadását.

   Vagdalkozhatok  vele  magam  körül,  megsebezhetek  embereket,  és  ők is
megsebezhetnek  engem, hiszen sérelmeinket mindig meg kívánjuk torolni - ezt
sem  valós  rossz  szándék  vezeti, csupán az erőegyensúly visszaállításának
igénye.  És  sebeket  bizony kapok bőven, mert mint minden kezdő harcos, úgy
érzem,  ha  kard  van  a kezemben (képes vagyok minősíteni a körülöttem lévő
dolgokat),  akkor  már  mehetek  is  a  csatamezőre.  Nem  vagyok  tudatában
gyengéimnek,  sőt  ettől  az  érzéstől menekülök, mint a tűztől, mert félek,
hogy ha elvész az önbizalmam, vesztes maradok.

   Nem  tanulok hibáimból (téves minősítések: túlzott bizalom után csalódás,
hitek  összeomlása, oktalan bírálat mások felé,...), hanem megbosszulom őket
másokon vagy önmagamon.

   Esetleg állhat befelé, pengével saját testem (gondolataim) felé. Nem arra
figyelek,  hogy kinek tudom bizonyítani igazamat, vagy harcba szállnom érte,
hanem az a fontos, hogy ki is az az ember, aki ezt az állítást megfogalmazta
a  világról:  ki  is  vagyok én. Körülöttem vagdalkoznak az emberek, sebeket
kapnak  és  osztanak  (egy sokfős mindenki mindenki ellen típusú küzdelemben
mindig  többet kapok, mint adok...), mint ahogy én is. Nem feszítem erőmet a
másik  ember  véleménye,  értékrendje  ellen,  hanem  csapását követve saját
kardommal vágok gondolataimba.

   Kölcsönveszem,  használom  erejét, szenvedélyét, de magam irányítom azt a
változást,  amelyet  összecsapásunk  hoz létre bennem. A "seb" nem más most,
mint egy változás, amelyre szükségem volt, és amelyhez segítséget kaptam egy
olyan embertől, aki nem is rosszat akart nekem, csupán saját gondolkodásának
törvényeit követve ellenem támadni kényszerült.

   Lehet,  hogy  egy  idő  után  kialakul  bennem  az az érzés, hogy mivel a
kommunikáció  fő  iránya  befelé  mutat,  minden emberben (sőt életem minden
történésében) önmagammal beszélgetek, nincs semmi okom, hogy önmagamat (vagy
a  fejlődésemet  segítő  hatást hozó embert, eseményt) rossz szemmel nézzem,
bántsam.  A  lehető legönzőbb, legmagányosabb gondolat, nem igaz? Pedig csak
(szerintem  teljesen  logikus) következménye annak az oly sokszor emlegetett
kijelentésnek,  hogy  a világnak tudatunk jelenlegi szintjén befogható része
árnyék  csupán,  a  valós  okok, események, helyzetek értelme a Teljességben
rejlik.  Fizikai  világomban  találkozom  egy  másik  emberi lénnyel, akivel
magasabb  szinten együtt vagyok (vagy ha így jobban tetszik: egy vagyok), az
nem  azért  van,  hogy  "idelent"  olyan információkat osszak meg vele, amit
"odafent"  nem tudnék, hanem hogy egymásra hatásunk következtében mindketten
közelebb kerüljünk "fenti" önmagunkhoz.

   Miért  lenne  baj  tehát,  ha  nem  arra figyelnék, hogy a másik emberben
milyen  változást hozok létre, hanem arra, hogy mi változik hatására bennem:
azaz önmagammal kommunikálok a jelenlétében, amikor vele beszélgetek.

   Haha.  Ezért  az  eszmefuttatásért  azt  hiszem,  érdemes volt kiugrani a
fürdőszobából,  bár  kihagytam  a  hajszárítást,  és  olyan vagyok, mint egy
szénakazal.

   Namármost (még mindig tetszik ez a szó) ez a fenti szösszenet ismét kissé
egoistára  sikerült.  Cserébe  hadd  meséljek  kicsit  arról,  amilyennek  a
kommunikációt látom, ha nem ezzel a megközelítéssel szemlélem.

   Bennem  felmerül  egy  gondolat,  amelyet meg szeretnék osztani egy másik
emberrel,  bár  ez  a  gondolat  nem  mindig  felel meg annak a képnek, amit
önmagamról  kialakítottam  (bár igazán az ilyenek jönnek belülről, míg a kép
inkább   tudatos   csinálmány).   Nem  lenne  jó  elfelejteni  közben,  hogy
legfontosabb  célom  önmagam értékességének tudata (vagyis: boldogság), amit
általában  egyrészt  az  önmagamban kialakított ideálnak való megfelelésből,
másrészt a környezet pozitív visszajelzéséből rakok össze.

   Így  egyrészt  elveimnek  megfelelően  kicsit újrafogalmazom gondolatomat
(Orwell  "duplagondol"  játéka  azért olyan idegesítő szerintem, mert létező
folyamatot  tesz  látványossá,  tudatosítja  annak  befolyásolhatóságát), és
máris  készen állok a "csomagolására". Itt a nyelvtankönyvek a jelrendszerek
korlátairól kezdenek beszélni, én egy másik csomagolásról szólnék.

   A célom az, hogy "jó" legyek saját szememben, szeretném, ha a másik ember
"elismerné" a gondolatomat. Nem feltétlenül arról van szó, hogy szóról szóra
higgyen  nekem  vagy  emberileg  értékesnek tartson, hanem arról, hogy azt a
képet  építse  fel  rólam, amit szeretnék. (Ez pontosan ugyanúgy működik egy
világot  gyűlölő  neonáci  vagy egy füves mámorban úszó hippi esetében, mint
egy   híres   akadémikusnál   vagy   politikusnál).   Tulajdonképpen   minél
értékesebbnek  tartom  szavaim  címzettjét, annál fontosabb nekem, hogy ő is
értékesnek  lásson  engem  - és minél kevésbé tisztelem őt, annál fontosabb,
hogy  ne  értsen  meg,  utáljon  vagy  féljen tőlem. A pózolás ugyanaz, akár
frakkban  és  elmejátékokban, akár részegségben vagy baseball-ütőben jelenik
meg.  (Erről  jut  eszembe  egy  krimi, amiben azt olvastam, hogy valamilyen
sivatagi  törzsnél  a magasabb rangú taggal szemben a tiszteletadás jele az,
hogy elrejtik előtte arcukat. Érdekes feloldása az öncélú "szereplésnek").

   Nos  tehát  ott tartok, hogy nekem fontossá válik, milyen képet alakít ki
rólam  a  másik ember. Ehhez először is felépítem magamban azt a képet, amit
létre  akarok  hozni benne, majd felépítek róla is egy képet, aminek alapján
majd  kommunikálni  fogok  vele  -  enélkül  nem  tudom  megtervezni  azt  a
viselkedésmódot,  amivel a kívánt hatást gyakorolhatom rá. (Túl bonyolultnak
tűnik?  Ugyan hányszor fordult elő, hogy egy beszélgetés előtt nem a tárgyon
gondolkodunk,  hanem  azon,  hogy  "ő most biztos azt gondolja, hogy ..., de
akkor majd én ..., és erre ő lehet, hogy ..." és így tovább).

   Ha  most  ezt  az  egészet  összekavarom, szép kis leves áll elő. Van egy
ötletem,  ami  nem  biztos,  hogy  tetszik  is nekem, tehát módosítom. Utána
megfogalmazom,  hogyan  hangozzon  ez  az  önmagamról kialakított ideális én
szájából,  hogy  a bennem róla kialakított képen azt a változást idézze elő,
hogy  olyannak  lásson, amilyennek láttatni szeretném magam (azt hiszem, nem
rontottam el...). Ezután már csak a nyelvi jelekké való átalakítás van hátra
(gesztusoktól,  hanghordozástól  egyelőre  eltekintve). És ez még csak az én
oldalam,  mert  ő  ugyanilyen szűrőrendszeren keresztül veszi fel az általam
közölt  adatot.  Nosza,  kommunikáljunk egyet - szerintem ezek után nem az a
csoda,  hogy nem értjük meg egymást (jaj, nem ért engem senkisem, jajajaj...
-  lásd  pl.: politikusok, parlamenti közvetítések, mert ahogy ott el tudnak
beszélni  egymás  mellett, több, mint művészet), hanem inkább az, hogy azért
mégis  megértjük  egymást  valahogy.  Ebben  a  legnagyobb  szerepet  a szép
magyarul  "nem-verbális"  avagy  "metakommunikációs" elemeknek tulajdonítom.
Ezekkel  szándékunktól függetlenül eláruljuk elrejteni vágyott félelmeinket,
bizonytalanságunkat  -  másik  oldalról  nézve ezek a megkapó jelek, amiknek
segítségével  együttérezhetünk  beszélgetőtársunkkal  akkor is, amikor éppen
magabiztosan pöffeszkedve taglalja hibáinkat.

   Persze   ezt  is  lehet  másképp  csinálni,  vannak  okos  könyvek,  amik
megtanítanak    bennünket    "hangul"    meg   "testnyelven",   hogy   aztán
mondanivalónkat  a  magabiztosság  látszatának minél teljesebb eszköztárával
adhassuk  elő.  Így  aztán egyre ügyesebben játszhatjuk el szerepeinket, nem
csak  szavainkkal,  de  egész lényünkkel sugározva azt a képet, amit mutatni
akarunk.  Őszintén  remélem,  hogy  ez  valóban  boldoggá teszi azokat, akik
csinálják,  de  sajnos  az  önmeggyőzés elkeseredett vágyának érzetén kívül,
amit  a  jelenség  bennem  kelt,  semmi  pozitívumot  nem  szoktam  ebben  a
viselkedésben  találni. Persze lehet, hogy én látom saját sötét szemüvegemen
át  ilyennek,  de az a néhány könyv, amit olvastam, arról szólt, hogy miként
láthatok  a  másik  ember  szavai  mögé,  hogyan kelthetek benne egy általam
kívánt hatást - és mire vigyázzak, hogyan rejtsem el magam mozdulataim mögé.
Tényleg,  tiszta  hadviselés,  melynek ismerői könyveikben nagy büszkeséggel
magyarázták  fortélyaikat nekem, a védtelen, kiszolgáltatott, kiismerhető és
befolyásolható  nebulónak.  Már  megint  az jutott eszembe, hogy akár a bősi
vízlépcsőre  is  lehet  büszkének  lenni,  mert valóban nagy dolog - viszont
kérdés, hogy milyen az az értékrend, amely szerint jó is...

   Ja  persze  nem részleteztem, hogy amikor a másik emberről magamban képet
alkotok,  az  nem  más,  mint az általa számomra megfogalmazott kép bírálata
után    elfogadott    rajz.   Helyességét   nagyban   befolyásolja   az   én
megismerőképességem - lásd: hadi felderítés -, illetve az, hogy mennyit adok
ki   magamból   (amivel  aztán  visszaélve  az  én  szájízem  szerint  tudja
megfogalmazni   azt  a  képet,  amit  ki  akar  alakítani  bennem)  -  lásd:
kémelhárítás:  ezért  érdekel  annyira  a "testbeszéd" és hasonlók. Jönnek a
"félreismert   emberek",  a  "becsapások",  ami  ellen  egyre  kifinomultabb
álarcrendszerrel és személyiségem körüli aknamezőkkel védekezem, míg végül a
kommunikáció a világ felé nyitás helyett az önmegtagadás kiváltója lesz.

   Nemrég  egy  hasonlat  jutott  eszembe, ami nagyon megtetszett: a TV és a
mozi különbsége. Ha a másik ember a kommunikáció célpontja, akkor "vetítek".
Kivetítem  a  magamról  alkotott képet egy változó, félig-meddig kifeszített
vászonra,  amit  persze  igyekszem jól rögzíteni. Sőt, különböző eszközökkel
igyekszem   elérni  a  mai  csúcstechnológiát:  egyenesen  a  néző  szemének
ideghártyájára  vetíteni: tudatának befolyásolásával megkérdőjelezhetetlenné
téve  azt  a  képet,  amit  magamról  kialakítani óhajtok - ugyanakkor egyre
tökéletesebbé fejlesztve ezeket az eszközöket egyre jobban tartok tőle, hogy
ellenem  is  használhatják...  És a félelmen kívül csak az a hasznom belőle,
hogy  elkerülöm a kínos helyzeteket, amikor olyan kérdésekkel szembesítenek,
amelyek  hatására  értékrendem  esetleg megváltozhat. Tényleg, milyen alapon
állítom,  hogy  a jelenlegi értékrend, ami alapján jónak tartom magam, "jó",
ha mindenkit igyekszem úgy befolyásolni, hogy ne kérdezzen bele?

   Na    ezzel    szemben    tartom   érdekesebbnek   a   TV   hozzáállását:
"Befolyásolhatóság,  kiismerhetőség?  Ismerj  ki!  Ha  kívánod,  használj ki
ellenem  bármit, ami hibát bennem találsz, taníts meg felismerni gyengéimet,
adj  nekem  lehetőséget  a változásra. Befolyásolni akarsz? Megteheted, mert
hiszek  neked  - befolyásolj nyugodtan, ha tudsz. De én akkor fogok megtenni
valamit,  ha  a  legjobb  szándékom  vezet  (lásd: szándék-etika), nem fogom
megbánni,   csak   tanulni   belőle   -   remélem,   te  is  hasonló  tiszta
lelkiismerettel  fogsz elszámolni ezzel halálodban. A képet magamra vetítem,
én kommunikálok, te olyan képet alakítasz ki rólam, amilyet akarsz.

   Nem a falon, testeden vagy a szemedben jelenik meg a képem, hanem rajtam,
én  az  vagyok,  amit  mondok,  amit teszek - még akkor is, ha változik. Nem
fogok bemutatkozni neked, nézz rám, ha meg akarsz ismerni - és nézz máshová,
ha  nem  tetszik  a  látvány...  - míg a vetített kép sajátossága, hogy ha a
vetítőbe  nézel, nem látod a képet ("ne azt nézd, amit csinálok, hanem amit
mondok", majd megérted...). Mára ennyi...




                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.